Nathanel: F-22 Raptor

admin 7 maja 2012 0

Gdyby doszło do wojny z Iranem z udziałem USA przestworza byłyby zdominowane przez F-22 Raptor. Problem w tym że piloci nie chcą na nich latać. Cacko za miliony dolarów jest niebezpieczne nie tylko dla wroga, ale i dla pilota.

 

„Doświadczyłem poważnego problemu z  awaryjną instalacją tlenową, nie mogłem jej znaleźć a powinna być w zasięgu ręki po prawej stronie fotela i  wymaga tylko wyciągnięcia metalowej zatyczki .. Nie mogłem sobie przypomnieć gdzie to się znajduje.

  

Piloci tracą zdolność sterowania samolotem ulegając tzw. ” hypoxi” czyli niedotlenieniu , co powoduje utrata orientacji i stanowi zagrożenie dla pilota, i samolotu za 150 mln dolarów. Ten niewykrywalny samolot potrafi wiele. Jest niezwykle szybki i zwrotny. Prędkość ponad dźwiękową osiąga bez dopalaczy. Naszpikowany jest takimi czujnikami że potrafi wykryć i zniszczyć nieprzyjaciela zanim sam zostanie zauważony. Produkcja „zwykłego diamentowca” kosztuje 143 mln $ . Doposażony F-22 kosztuje już 412 mln $.Technika kosztuje.

Ale są piloci którzy domówili latania na tej maszynie. Prowadzono na nich testy zmierzające do ustalenie przyczyn, coraz częściej zgłaszanych przez pilotów problemów  z niedotlenieniem.

 

Major Jeremy Gordon i kapitan Josh Wilson, wydali specjalnie oświadczenie, w którym poinformowali, że nie chcą latać na najbardziej nowoczesnych myśliwcach świata, w obawie o swoje życie. Mają swoje  bardzo poważne zastrzeżenia do pokładowego systemu generowania tlenu, który ma tendencje do trucia i podduszania. Udzielają mediom wywiadów opowiadając o problemach . Samolot na którym doszło do „przyduszenia pilota, został rozebrany na kawałki ale nie znaleziono usterki.

W grudniu 2010 roku z powodu niedotlenienia zginał w katastrofie na na Alasce kapitan Jeff Haney. Pilot starając się uruchomić awaryjny system, stracił kontrolę nad myśliwcem, a gdy tylko się zorientował, było już za późno. Specjalna grupa dochodzeniowa ciągle zajmuje się szukaniem usterki w systemie OBOGS. Jesienią 2011 roku maszyny po kilku zmianach (m.in. przeniesieniu zatyczki) wróciły do lotów. Od tego czasu jednak zanotowano już 11 przypadków niedotlenienia. (banzai.pl)

Przypuszcza się że powodem problemów może być węglowy filtr powietrza. Mikrocząsteczki substancji mogą być porywane i przenoszone wraz z tlenem do systemu oddechowego pilota, zanieczyszczając płuca i powodując niedotlenienie.

Złośliwi komentatorzy mówią że samolot porusza się w locie z tak zawrotną prędkością że pilot nawet nie zdąży zauważyć czy  oddycha czy nie.

Dla badających przyczyny katastrofy smoleńskiej muszę zacytować jeden z fragmentów jego wypowiedzi.

 „When Gordon was asked if the aircraft was safe to fly he said, „I’m not comfortable answering that question. I’m not comfortable flying in the F-22 right now.” Illustrating that point is a story Gordon tells of an F-22 pilot flying an entire mission without realizing he hit a tree during the flight.”

Major Gordon zapytany czy  samolot jest bezpieczny do latania odpowiedział ” nie czuję się na siłach aby odpowiadać na to pytanie. Obecnie nie czuję się komfortowo latając F-22.. Dla zobrazowania swojej opowieści Gordon wspomina o pilocie F-22 który wykonał całe zadanie nawet nie zdając sobie sprawy że w czasie lotu uderzył o drzewo.Tak dobrze przeczytaliście . Uderzył o drzewo. I nic ? Widać nie byla to pancerna brzoza. Facet supersonikiem przeleciał przez drzewo i nic.

Odmowa latania samolotem jest zjawiskiem w wojsku niezwykle rzadkim. Nie tylko dlatego że grozi naganą albo wydaleniem ze służby. Nie wiadomo ilu pilotów 200 F-22 rozmieszczonych w siedmiu bazach odmówiło latania. Jeden  z dowódców mówi że w swej 35 letniej karierze nie pamięta takiego przypadku.

Po odnotowaniu problemów z natleniaczami i odnotowanymi wypadkami ( pięć w tym dwa śmiertelne) cała flota została „uziemiona” na pięć miesięcy. Wróciły do służby we wrześniu i to od tego czasy odnotowano wspomniane jedenaście przypadków hypoxi.

Article source: http://nathanel.nowyekran.pl/post/61396,f-22-raptor-czyli-mamy-problem

Comments are closed.